Ropák úřaduje

Zveřejňuji text člena SZ obeznámeného se situací na MŽP pod ministrem Chalupou.
Bohužel potvrzuje informace o tristních poměrech na ministerstvu, jak je nedávno popsal Jan Skalík v časopise Sedmá generace (http://bit.ly/10MrztI)   
———————
Absence služebního zákona má doložitelné negativní dopady na fungování státní správy – situace na rezortech po započetí volebního období nové vlády je nápadně podobná. Možná nejcharakterističtějším vyjádřením, které kdy bylo v tomto smyslu proneseno, pochází z úst Pavla Drobila: „Když se po volbách nově obsadí vedoucí posty až po ředitele odborů, je to nejlepší prostředek jak proti korupci, tak proti kostnatění státní správy. Když chcete něco kloudného prosadit za pouhé čtyři roky, potřebujete aspoň na klíčových místech lidi, kteří souzní s vaší ideou, kteří mají v malíčku váš politický program a jsou schopni ho okamžitě začít plnit. Na to, aby vám úředníci házeli klacky pod nohy, vám jich zbyde i tak ještě dost (sic).“

Tu nejdůležitější věc ovšem Drobil zapomněl dodat: vůbec nejlepší je, když místo úředníků, házejících vedení klacky pod nohy (čti jednajících v souladu se svým odborným pohledem na daný problém), jsou na klíčové posty dosazeni sice ideologicky kovaní, ale jinak absolutně neschopní lidé „made in ODS“.

Situace na MŽP byla ve smyslu zachování institucionální paměti, tolik důležité pro chod a spolehlivé fungování úřadu, do jisté míry výjimkou. Od počátku přístupových jednání na konci 90. let, kdy došlo k výraznému odbornému posílení rezortu, si MŽP vybudovalo velice silnou odbornou základnu, která byla po celých následujících let respektována příchozími ministry. Období, kdy posty klíčové pro chod a fungování ministerstva vedli dlouhodobě zkušení úředníci, kteří byli obklopeni schopnými lidmi a dokázali rezort i přes změnu vedení udržovat v permanentní pohotovosti, skončily 13. července 2010. Do úřadu nastoupil zástupce ODS Pavel Drobil s dnes víceméně jasným záměrem: přeměnit odborně solidně vybavený úřad, který byl např. během předsednictví ČR v Radě EU hodnocen jako jeden z nejkompetentnějších, v ideologickou páku ODS. MŽP v pojetí ODS tak nemá být úřadem, který se z definice musí snažit upřednostňovat dlouhodobé, těžko vyčíslitelné a tudíž také „ekonomicky bezcenné“ zájmy ochrany životního prostředí před zcela jistě legitimními zájmy ostatních rezortů (průmysl, doprava, místní rozvoj.). MŽP by dle ODS mělo být především „silným ekonomickým rezortem“ – co tato „vize“ v pojetí ODS znamená, lze vidět na příkladu působení současného ministra ŽP Tomáše Chalupy. Ideálním stavem, ke kterému jeho cílená decimace odborné základny MŽP, profesní a osobní nekompetentnost jeho podřízených a rezignace na odborný pohled na problematiku ochrany ŽP vede, je totální diskreditace dlouhé tradice státem zaštítěné starosti a ochrany ŽP. Člověk nemusí být zrovna odborník na změnu klimatu či biodiverzitu, aby si udělal obrázek o postupech, které Chalupa na MŽP prosazuje.

Chalupa si do čela svého úřadu dosadil Vladislava Dykasta – když odhlédneme od skutečnosti, že se jedná o synovce majitele firmy Auditing Dykast, často zmiňované ve spojitosti s aférou Key Investments v Praze 6, zaujme hlavně jeho nekompetentnost: úředníci potvrzují, že zkušenost s prací kanceláře ministra pod jeho vedením je tristní. Dykast však stále zůstává. Na rozdíl od mnoha jiných – na současném MŽP totiž není výjimkou, že se v čele důležitého odboru za Chalupova vědomí vystřídá během jednoho roku několik osob, většinou věrných členů ODS, což má za následek nestabilitu a hromadné výpovědi expertů působících ve svých pozicích několik let. Ztráty, které takové postupy přináší, jsou jen těžko vyčíslitelné. Většinou se jedná o experty, kteří si během praxe vytvořili spoustu profesních vazeb a do kterých úřad investoval nemalé částky. MŽP přišlo od nástupu ODS do úřadu o mnoho vysoce kvalifikovaných odborníků, kteří byli mnohdy na základě „hlídaných“ výběrových řízení nahrazeni lidmi s minimálními zkušenostmi, téměř žádnými znalostmi a tudíž minimální kompetencí pro výkon jim svěřené role. O co více poklesla odborná způsobilost v některých odborech, o to více se navýšily prostředky vydávané za smlouvy s poradci ministra a náměstků, ale také za posudky soukromých právnických firem k ministrem sledovaným tématům. Odbornou agendu tak již nepokrývají jednotlivé odbory, ale uzavřená a tudíž netransparentní skupina „ideově“ posvěcených, ale hlavně veřejnými penězi placených „odborníků“. Na druhou stranu Chalupa, jako bývalý vedoucí tiskového oddělení na Úřadu vlády, vsadil na silnou propagaci: na MŽP zřídil oddělení marketingu, které se má starat o vztahy MŽP s veřejností. Chalupa tak částečně odkryl základní motivaci veškerých svých aktivit, které při absenci jasných priorit a strategického výhledu mají jediný cíl: navozovat dojem, že Chalupovo srdce bije pro přírodu. V tomto smyslu zaujala také nedávná chyba rezortu při výběru invazivního druhu jako hlavního obrazového doprovodu kampaně Naše příroda. Nebyla to chyby nijak závažná – chybovat je lidské. Na druhou stranu bychom asi jen těžko hledali příhodnější charakteristiku Chalupovy práce, která je paradoxně a v rozporu s ODS deklarovaným „odideologizováním“ rezortu, odmítnutím věcného a nezaujatého pohledu na problematiku ochrany ŽP a hlavně ideologií par excellence – ideologií okamžitých výsledků a populismu tam, kde je zapotřebí dlouholeté usilovné práce a rozhodnutí jdoucích za horizont našich každodenních potřeb.

Co se týče vlastní náplně práce ministerstva, řídí se ministr svým největším mentorem, bývalým prezidentem ČR Václavem Klausem:  občanskou společnost považuje za anomálii a přítěž (drasticky snížené dotace NNO a decimace environmentální výchovy v ČR), koncept udržitelného rozvoje považuje za nesmysl (návrh výstavby více než desítky nových spaloven, návrh lanovky uprostřed NPŠ, na pohled efektní, ve skutečnosti ovšem bezzubé dobrovolné dohody s hlavními znečišťovateli ovzduší na Ostravsku) a pohrdá EU a mezinárodními závazky, stejně jako vědecky podloženými závěry (dopis zahraniční vědecké komunity v kauze Šumavského NP, tvrdá kritika zákona o NP Šumava ze strany UK).

Když byla letos udílena anticena „Ropák“, doufali mnozí, že ji i přes řadu ostatních silných kandidátů, vyhraje právě Chalupa. Mnoho lidí doufalo, že ji vyhraje člověk, který se postavil do čela snahy ODS podkopat a zničit ještě donedávna silnou pozici rezortu MŽP, jenž z podstaty své existence musí vždy nacházet cesty, jak korigovat legitimní snahy ostatních „průmyslových“ rezortů a snažit se tak o uchování a ochranu cenných přírodních zdrojů v dlouhodobém horizontu. Ropáka s Chalupou dostala ale i celá ODS, která na místo vyžadující odbornost a kompetentnost dosadila politického šíbra, ale také TOP 09, která dopustila, aby se to stalo.

Advertisements

Váš komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s