ERÚ chce lidem šetřit náklady, výsledek může být právě opačný

kogeneracePokud stát přestane kogenerace důvěryhodně a stabilně podporovat nejen že způsobí závažné problémy jejich provozovatelům, ale také bude muset hledat dlouhodobě jiné (a dražší) způsoby, jak splnit své klimaticko-energetické závazky. Vše nakonec zaplatí spotřebitelé, resp. daňoví poplatníci, které ERÚ dle svých prohlášení údajně chce chránit.

KVET je jednou z priorit evropské energetické politiky. Zatímco v Česku má teplárenství dlouhou tradici, v některých západoevropských zemích se teprve nyní začíná budovat. Kogenerace je u nás systematicky podporována již od devadesátých let bez jakýchkoli excesů. Oproti desítkám miliard pro OZE je roční objem podpory pro KVET nižší než 2 miliardy Kč, z toho na malé, většinou plynové kogenerace do 5 MW připadá necelá polovina. Aktuálně je v Česku provozováno ca. 200 MW malých kogenerací a MPO odhaduje další potenciál až 500 MW. Jde zejména o sídlištní výtopny, ve kterých se zemní plyn stále ještě využívá jen spalováním v kotlích k výrobě tepla, přitom by toto ušlechtilé palivo mohlo být využito i k výrobě elektřiny.

ERÚ se svým bojem proti nadměrné podpoře fotovoltaiky z let 2009/2010 pustil na tenký led. Svým jednostranným výkladem §1,čl.3 zákona 165/2012 a následným podmiňováním vypsání podpory notifikací zablokoval nejen podporu pro OZE, ale i pro všechny ostatní podporované zdroje, včetně KVET. OZE se notifikace a cenového rozhodnutí na příští rok konečně dočkaly, ale KVET (ale i druhotné zdroje a teplo z OZE) na notifikaci a cenové rozhodnutí pro rok 2017 stále čeká.

Teplárenské sdružení, COGEN Czech i další oborové organizace opakovaně upozorňují, že poskytování veřejné podpory, která nebyla Evropskou komisí zatím schválena, neznamená, že je tato veřejná podpora poskytována v rozporu s pravidly pro veřejnou podporu. Jde o podporu již provozovaných zdrojů, které investoři postavili v dobré víře a s legitimním očekáváním, že stát se bude chovat předvídatelně a konzistentně. Jediným důvodem pro pozastavení podpory by bylo, pokud by Komise po předběžném posouzení shledala, že existují pochybnosti o slučitelnosti podpory s vnitřním trhem a rozhodla o zahájení vyšetřovacího řízení dle čl. 108 odst. 2 Smlouvy o fungování EU. K tomu nedošlo ani v případě OZE a není žádný důvod se domnívat, že by se Komise pro takový postup rozhodla v případě KVET.

Státní správa se už nemůže schovávat za paragrafy
Státní správa svým nekoordinovaným postupem hrozí destabilizovat odvětví, které patří k nákladově nejefektivnějším způsobům dosažení národních závazků v oblasti snižování emisí i úspor energie. Čeští i zahraniční investoři investovali do kogenerací miliardy korun.
ERÚ a MPO by měly společně najít způsob, jak i bez notifikace zajistit od 1.1.2017 kontinuitu podpory KVET a obnovit tak důvěru v stabilitu a předvídatelnost podnikatelského prostředí v Česku.

 

Reklamy

Váš komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s